Blog Posts

Upcoming Events

Function Event Date
Belajar menguruskan jenazah Dec

Reminder


*barangsiapa yg ingin mengadakan Ratib Al-Attas di kediaman mereka boleh menghubungi chairman kita

easikad boleh didapati arah Hamizan, Hasbulhadi dan Amin. Pesanan khas buleh juga tekan pada gambar Card di Bawah... tQ

kepada ahli keluarga yg ingin meminjam buku tahlil dan rattib al attas dari committee cihm boleh menghubungi chairman kita atau vice chairman


Sunday, May 23, 2010

HALF FULL OR HALF EMPTY

Air di dalam bekas ini dibahagi dua sama rata. Timbul berbagai tanggapan mengenainya. Ada yang mengatakan, "Half Full" dan ada pula yang mengatakan "Half Empty" Apa pula pendapat anda?

Kita biasanya dinilai melalui apa yang dilihat...zahir

9 comments:

had said...

Dalam Maths: 1/2
Dalam Bahasa Badminton: 1/2 court untong untok mensmack

Rage said...

kalau menilai sesuatu atu.. tergantung kepada perspektif seseorang untuk menilainya.. dalam situasi ani sekiranya kita bersifat negatif, kita akan melihat ia sebagai gelas yang separuh kosong.. emphasis lebih ditekankan kepada sesuatu yang kurang/negatif dalam gambaran tersebut, dan separuh yang penuh tersebut diendahkan..

on the other hand ada proverb english which goes "try to see the glass half full".. which means that kitani seharusnya melihat sesuatu atu dengan mindset yang positif.. pasal dalam suatu pengalaman walau seburuk mana pun.. pasti ada sesuatu yang baik yang boleh kitani pelajari dari pengalaman tersebut..

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. - (Al-Baqarah 2: 216)

KlikKlik said...

Dalam membuat, menimbang, atau mengukur sesuatu harus berhati-hati dan penuh teliti kerana ia boleh memberi kesan yang baik atau buruk kepada kita. Maka dalam hal ini akal harus mendahului nafsu dan rasa. Akal yang mendahului positif daripada negatif.

Sesuatu yang kita anggap kurang baik, kurang sesuai atau kurang wajar mungkin saja baik, sesuai atau wajar di sudut yang lain. Begitu juga sesuatu yang kita anggap baik boleh jadi terdapat keburukannya di sudut yang lain. Dalam hal ini berfikir secara mufakat adalah lebih sesuai dan tepat untuk dipraktikkan.

PPM8D5 said...

This question is usually for determining whether the individual is optimist (half full) or pessimist (half empty).

mana2ada said...

BERFIKIR SECARA BIJAK BIAR KITA MENYALAHKAN DIRI SENDIRI DARIPADA SEBALIKNYA

Othman said...

macam nda sama saja levelnya.

angah1812 said...

CORAT CORET:
--Penghargaan dan setuju pada semua komen di atas.
--Menurut pelajaran sains kami dahulu kala, walaupun separuh bekas ini nampak kosong, namun realitinya tidaklah kosong kerana udara yang memenuhinya.
--hehee, kalau berdasarkan penglihatan, bekas ini memang menunjukkan separuh berisi,dan separuh kosong.
--Sekiranya bekas ini pada mulanya penuh dengan cecair, maka sekarang bekas ini 'separuh kosong'.
--Sebaliknya pula, jika bekas ini pada mulanya kosong, maka sekarang bekas ini 'separuh penuh'.
--Cukup unik,setiap individu mampu dan bebas membuat tanggapan mengikut perspektif masing-masing.
--Individu yang melihat bekas ini 'separuh berisi' harus akur menerima dan menghormati individu lain yang melihatnya 'separuh kosong'. Begitu juga sebaliknya.
--Sekiranya dengan melihat bekas ini 'separuh berisi' diterima majoriti lebih positif,atau lebih baik daripada mengatakan 'separuh kosong' maka tidak ada salahnya menerima pendapat majoriti.
--Satu hal yang menarik, dalam apa pun posisinya bahagian yang kosong itu tetap berada di atas kecuali di bahagian tengah bekas itu ditutup dengan objek yang tidak boleh ditembusi sama sekali oleh cecair.

impian murni said...

saya suka yg half coz menggalakkan kita supaya berusaha utk membuat full.

Pd mulanya mugkin continer ane full.... diminum inda sampai habis kerana utk mengampiti org len.

Menilai baik dan buruk seorang insan bukan aspek yg mudah. Sebab itu adanya peribahasa " Buat Baik Berpada-pada Buat Jahat Jangan Sekali" "Hancur Badan di Kandung Tanah Budi yang Baik dikenang jua"

Tetapi dalam hal melaksanakan perkerjaan saya tidak suka half. Pastilah sampai selesai dikerjakan baru senang hati dan fikiran.(Full)

zul hj bakri said...

half empty bcos kana minum, half full bcos nda g brapa karing leher