Blog Posts

Upcoming Events

Function Event Date
Belajar menguruskan jenazah Dec

Reminder


*barangsiapa yg ingin mengadakan Ratib Al-Attas di kediaman mereka boleh menghubungi chairman kita

easikad boleh didapati arah Hamizan, Hasbulhadi dan Amin. Pesanan khas buleh juga tekan pada gambar Card di Bawah... tQ

kepada ahli keluarga yg ingin meminjam buku tahlil dan rattib al attas dari committee cihm boleh menghubungi chairman kita atau vice chairman


Tuesday, May 18, 2010

TAUGE/TAUGEH/SPROUTS

tauge kaya dengan vitamin, mineral, asid amino, protein, dan fitokimia kerana kesemua ini amat diperlukan oleh tumbuhan yang bercambah untuk bertumbuh. tTauge juga kaya dengan nutrien yang diperlukan untuk kesihatan manusia.

Para penyokong diet makanan mentah mempromosikan tauge sebagai cara yang berkesan untuk meningkatkan nilai nutrien dan kebolehcernaan. Sebenarnya tauge dan kecambah-kecambah yang lain merupakan makanan yang paling padat nutriennya di dunia — kepadatan nutrien merujuk kepada jumlah nutrien per kalori. Inilah alasannya mengapa banyak orang yang makan diet kalori rendah menjadikan tauge dan kecambahan-kecambahan lain sebagai bahan utama dalam diet mereka, khususnya apabila dicampurkan untuk memudahkan pencernaan.

5 comments:

Anonymous said...

Info yang berguna untuk semua.

289 said...

bnyk khasiat nya & murah serta senang di dapat

KlikKlik said...

Info yg sngat baik untuk diambil perhatian dan tindakan.

had said...

foto ini di ambil dari pasar malam bsb

angah said...

--Taugeh sedap disayur dengan ikan masin.
--Ada seorang kawan memberitau, siapa suka makan taugeh panjang umurnya, wallahua`lam.
--Selain daripada dimasak tumis, taugeh selalu jua dicampur ke dalam mi goreng atau soto. Taugeh sedap jua dibuat kerabu (sambal) bersama berubut dan pakis.
--Masa kami kecil, arwah bapa membuat taugeh sendiri. kacang hijau (yang dibuat bubur) direndam kemudian ditabur atas guni beras, ditutup dan disiram setiap hari sampai taugeh tumbuh, diambil dan direndam lagi dalam besen.