Blog Posts

Upcoming Events

Function Event Date
Belajar menguruskan jenazah Dec

Reminder


*barangsiapa yg ingin mengadakan Ratib Al-Attas di kediaman mereka boleh menghubungi chairman kita

easikad boleh didapati arah Hamizan, Hasbulhadi dan Amin. Pesanan khas buleh juga tekan pada gambar Card di Bawah... tQ

kepada ahli keluarga yg ingin meminjam buku tahlil dan rattib al attas dari committee cihm boleh menghubungi chairman kita atau vice chairman


Monday, July 26, 2010

Kehilangan Shuttle


~~cemana bulih mcm ani ar~~~????
adakah ini tanda shuttle makin meningkat harga nya???
Bagi pendapat awda semua~~~

19 comments:

KlikKlik said...

Ani baru smash bebisa

radhi said...

scorpion kah apa ni ?

Smash PasaK~~~! said...

ini lah dmna kn katam kalok beekor panjang n tajam

Anonymous said...

qne bnar bukannya cerita tu.....
jgn dipemainkan binatang ane
pun keno bisa kali na ah

kanta kumbangmu said...

penghuni...tanpa d undang..sekilip mata memandang sebujur tubuh menggigil..inilah kenyataannya bahawa mahluk ular dn kelijanking akan mengikuti kita d mana kita tinggal..kalau semasa hidup kita blh lah lari atau membunuh binatang yg penuh dgn kategori berbisa ini..TAPI..
MALANG SUNGUH malang bagi si mati yg kaku..didalam persemadian kubur..tentra dua ini akan datang dgn penuh rakus dan berbisa..kita tdk dpt lari darinya...semoga kita semua dterima dsisi tuhan dgn amalan yg betul dn mendpt rahmat....amat mengerikan,,,>
Wasakan semuga keluarga aihm n cihm dberi keampunan dn rahmat.

Anonymous said...

woahh.. kasiann juaa mahkluk tuhan yang satuu ani ahh, kenapa tah ias selalu kana bunuh anii kan ? inda jua binatang mengacau tani kale ah. kalaulah binatang ani membawa mala petaka terhadap kitani patutlah ea d bunuh, anii na jua papa d buatnya. manalah tau binatang yang satu ini beniat baik kepada tani kah apakah, manatauu ea kan menjaga rumah tani kah dari pencuri vietnam. ehee~ :D

254 said...

1 niat baik nya ialah si kawan ani ingin menonton piala world cup mna inda kn join tliat katam ea th kn join i want to join too kta nya hehehehe tp malang sungguh nasib nya d sebab kn ada yg lain ayam tia tmbh g askar siap kna smash tarus hehehe

aku tau siapa kau said...

baik jua shuttle cock di antarnya, mun di antarnya raket, btangkai tia lagi, mcm kapal trabang datang nya tu eh, nada tsingkir

HAD said...

lagi...lagi...ngantar
lagi...lagi...ngantar
cuba th ngantar net, dpt jua pakai mmukat.

angah said...

--Masa zaman kanak-kanak, binatang semacam ini sering dihubungkait dengan 'kempunan/kepunan'.Kami selalu diperingatkan supaya menjamah makanan (ngamot) terlebih dahulu sebelum berjalan jauh ataupun kalau belum mau memakan sesuatu makanan, kononnya untuk menghindari dari apa-apa kemalangan/bencana. Salah satu bencana yang sering ditakuti ialah digigit binatang berbisa seperti binatang ini. Sekiranya kita mendapat kemalangan kerana tidak "ngamot", nah 'kepunan'lah namanya tu.....Wallahu'alam.

Anonymous said...

Dalam Fatwah Mufti Brunei serta Komen Ayrh Dato Mahmmod Saedon,Mempercayai akan kepunan hukumnya adalah syirik...

KlikKlik said...

Dlm kes kepunan ani ia bukanlah satu kepercayaan. Ia cuma satu bahasa halus untuk menegur atau mengingatkan seseorang agar tidak tersinggong. Misalnya jika seseorang sedang memasak di dapur dilarang bernyanyi atau bercakap2 konon bakal mendapat laki/suami tua. Walhal realitinya adalah dikhuatiri air liur teperancit ke dalam masakan.

RA112 said...

adakah tu mufti membuat fatwa yg kepunan hukumnya syirik ah?ada linknya?

Scorpion said...

perkataan kepunan ni nda silap ku lah ah word ani ni mcm word nda ampit example ah kepunan jiu leoh ndo mian nasi ina(kepunan kau karng nda mkn nasi ato)hehehehe....f diliat2 cara2 urg bckp lah lgi pun word ani dri dulu sudh d guna kn...fatwa mengatakan ea syirik kn aku ingin mengetahui bgaimana fatwa mengatakan itu syirik

impian murni said...

"KEPUNAN' merupakan frasa yang tidak mempunyai pengertian khusus. Word ani selalunya dikaitkan dgn makanan/minuman. Pada hal word ane blh jua digunakan 'KEPUNAN' kan belayar ke KL inda cukup pulus..........

'KEPUNAN' ane nada pulang membawa SYIRIK yg membawa SYIRIK atu 'KEPERCAYAAN' ketani

Untuk selanjutnya cari dan bacalah mengenai SYIRIK

angah said...

--Eh hehe, ada respon jua darihal kepunan ani. Terima kasih kepada komentator yang terlibat, saya suka.
--Ya, itulah hakikatnya menurut pengalaman kami yang masih kecil sekitar tahun 1950-an, kata kepunan seolah-olah sinonim dengan binatang-binatang berbisa dan segala macam kecederaan. Pada waktu itu, tanpa soal jawab kami begitu akur dan taat kepada ibu bapa. Apatah lagi setelah bersekolah agama, kami diajar tidak boleh 'menderhaka' kepada kedua ibu bapa, walau dengan mengeluarkan kata "eh" bernada 'sedikit' tinggi.Kerana takut balasan 'derhaka' kami taat saja. 'Menderhaka di sini maksudnya membantah, melawan dan yang seumpamanya pada perkara-perkara yang tidak bertentangan dengan ajaran agama.
--Setelah remaja dan dewasa, seterusnya berjaya di alam persekolahan, berhasil menimba ilmu pengetahuan sedikit sebanyak, setelah dianalisa, ditimbang dan diperhalusi berdasarkan ilmu dunia dan ilmu agama serta pengalaman, akhirnya kebanyakan kami sepakat 'menghargai' pengalaman lalu kami yang penuh dengan petua,pantang larang, adat istiadat dan yang seumpamanya itu. Secara peribadi, saya sendiri menganggap bahawa kata 'kepunan' dan 'khurafat' yang lain-lain itu satu muslihat ibu bapa mengawal keulahan anak-anak mereka, satu cara terbaik untuk mendidik tingkah laku, akhlak dan budi pekerti anak-anak. Almaklum kebanyakan orang tua buta huruf. Sesuai dengan zamannya, itulah realitinya. Sebagai generasi selepas mereka, mudah-mudahan kita sentiasa peka mempelajari, mendalami,memperhalusi dan mempraktikkan hukum hakam agama Islam yang 'sejati dan tulen'.
--Menjamah makanan (ngamot), saya anggap saja sebagai 'petua' sebelum turun berjalan ke mana-mana hehe..sama seperti petua membasuh pakaian, asingkan dulu pakaian-pakaian yang luntur barulah memulakan kerja membasuh, atau petua mengambil makanan yang terhidang, ambil makanan yang terdekat dengan kita dahulu.
--Satu hal yang sangat membanggakan, kedua ibu bapa, keluarga dan teman taulan yang dekat (yang saya kenal) pada zaman itu sehingga akhir hayat mereka, tetap berpegang teguh dan bersaksi dengan kalimah syahadah, Tiada Tuhan Yang disembah melainkan Allah, dan Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah. Walaupun 'kepunan' dikaitkan dengan bahaya namun mereka tetap yakin bahaya itu datangnya dari Allah kerana binatang-binatang dan makhluk lainnya itu adalah ciptaan Allah.
--Eh, hehe..maaf eh,panjang lebar jua, 'lalaisadar'.
--Marilah kita sama-sama mendoakan roh-roh mereka, keluarga kita,muslimin muslimat yang terdahulu ini, semoga sentiasa dirahmati Allah dan ditempatkan bersama hamba-hamba-Nya yang dikasihi. Al-Fatihah. amin.

angah said...

Tambahan untuk berkongsi pengetahuan terutama untuk anak-anak yang masih bersekolah, hehe... komen di atas atu panjang banar, nda sanggup sistem web menampung.Jadi terpaksalah dipisahkan heee.
--Menurut kajian, kata kepunan kognat (sama dengan) kata 'kempunan' yang terdapat dalam kosa kata bahasa Melayu baku. Makna 'kempunan' selaras dengan apa yang dimaksudkan oleh impian murni dan Scorpion. 1. Ingin benar, selalu ingat 2. berasa kecewa, hampa kerana tidak tercapai hajat atau idaman.3. Dalam kebimbangan atau serba salah, berasa sungguh malang, kecewa dan lain-lain.
Contoh ayat 1. "Aku kepunan hendak mengetahui cerita itu". 2."Dia beria-ia sangat mencari buah itu kerana khuatir ibunya akan kepunan". 3. "Kesihan impian murni kepunan kan belayar ke KL"
--Demikianlah salah satu contoh gambaran keindahan bahasa yang bersifat 'dinamik', sentiasa terbuka kepada pertambahan/perluasan pengurangan/penyempitan semantik (makna).
--Semoga ada manfaatnya.

coretan kumbangmu said...

Menyantoh dgn sirik memang skupnya luas tpi hakikatnya cuma satu...cukup kita permudahkan mempercayai sesuatu bukan dari Allah adalah sirik. Kalaupun ada fatwa mengatakan mempercayai kepunanan adalh sirik memang dmaklumi, sama jua kita makan tuk hidup. Jadi yg membuat sirik bin marik di sini adalah KEPERCAYAAN ATAU PERCAYA dluar dr Allah.bukan cuma dgn kepunan.

Unsur kepunan disini mempunyai motif tertantu cuma sipenerima sj perlu menilai dn mengislamkn keadaan ini mengekuti waktu dn kondisi, supaya menjadi sesuatu yg berlaku adalah atas kuasa Allah.Kr sebelum Islam ada 3ugama besar telah influenced minda kita.

Berbalik dgn Isra dan Miraj..perjalanan Nabi dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa baru ke Langit...Dari tanah ke tanah dulu kemudian baru tanah ke Langit..disini pun ada unsur kepercayaan tuk manasia memikir tantang kekuasaan tuhan...kenapa tdk terus sj dari masjidil haram keLangit..tanah ke Langit sj. apa yg perlu kita imbal balik adalah ingat mengingati sesema menusia sebagai pokok beragama. kita lihat dlm al quraan sering kita lihat wa atuszakah wa aqimus solot tentang dunia(zakat) kemudian solot(dgn Kepercayaan).

alhamdulilah post kali ini cukup membuka minda kita memberi n menerima unsur ilmiah dn ungkapan melodi ugama sebagai sumbar hujan rahmat dari Allah jua amin. Apa yg kita harapkan semuga Tuhan terus bersama kita keluarga AIHM N CIHM DAN JUA YG SEWILIYAH DGN NYA. Ya Allah jagalh kami dgn matamu yg tdk pernah tidur dn bimbingkanlh kami dgn rahmatmu yg agung serta ampunknlh kedua org tua kami. amiin
Huwallahu aklam.

wasalam

zul hj bakri said...

cani saja , nda payah kan bekaras karas pasal syirik or kepunan ani . kalau rasanya confident .mana2 yang mau mencuba atu .dipersilakan ari scorpion or apa2lah yg berbisa , and berniat kan makan ambuyat or apa2lah yang sensitive thn kita cuba tangkap .hahaha