Blog Posts

Upcoming Events

Function Event Date
Belajar menguruskan jenazah Dec

Reminder


*barangsiapa yg ingin mengadakan Ratib Al-Attas di kediaman mereka boleh menghubungi chairman kita

easikad boleh didapati arah Hamizan, Hasbulhadi dan Amin. Pesanan khas buleh juga tekan pada gambar Card di Bawah... tQ

kepada ahli keluarga yg ingin meminjam buku tahlil dan rattib al attas dari committee cihm boleh menghubungi chairman kita atau vice chairman


Monday, January 24, 2011

Cerita burung Hornbill

Selalunya tetamu yang tak diundang ani merupakan seekor ular sawa hitam. tapi kali ini agak berlainan. Tetamu yang datang merupakan seekor burung. Dikenali dengan nama Inggerisnya "Hornbill". Kejarangan sekali burung ani berada di negara kitani. Burung ani kebanyakkannya dari negara jiran Malaysia. In Malaysia itself, there are 11 species of Hornbill bird ani.

The last time I saw this bird was in 2007 in Seria. Atu pun pasal ampir dengan Miri, Sarawak. Pandai migrate jua burung ani panya.. coincidence pulak dengan peribahasa "Di mana ada kemahuan di situ ada jalan".

Kesimpulannya, burung ini kan hidup jadi terpaksa berpindah-rendah dari satu tempat ke satu tempat.Mungkin lari daripada ancaman bahaya kah kli tu atau kan mencari rezeki kan makan.So kepada keluarga ku sekalian, jangan berputus asa apa-apa ani. jadikan kisah burung hornbill ani sebagai semangat untuk berjaya.

Islam juga menggalakkan umatnya agar sentiasa berusaha untuk memperolehi kejayaan sama ada di dunia dan di akhirat. Ini boleh didapati dalam ayat Al-Quran dalam surah At Taubah ayat 105, Allah berfirman yang bermaksud:


Dan katakanlah wahai Muhammad “ Hendaklah kamu semua berusaha (beramal ) kerana Allah akan melihat dan menilai apa yang kamu usahakan .”

Dalam ayat yang lain Allah berfirman yang bermaksud : Maka bertebarlah di muka bumi serta carilah rezeki daripada kurniaan Allah” Surah Al Jumuah ayat 10 .


5 comments:

Anonymous said...

jangan2 suka ia meluah kerita volvo

H.A said...

kalau dlm bahasa urg putih...

"no pain , no gain"

Kenari said...

Burung lambang bumi kenyalang......memang burung ini telah kenal raut wajah org2 yg selalu ke Miri sehingga diperhatikan sampailah di sini..

Inilah yg di katakan kabar burung dalam geografy pun perpindahan burung2 di bumi ini ada unsur2 perubahan iklim(cuaca) mau d sampaikan...

awas2 sj burung ini kena listik...musim zaman damit2 dulu.

PPM8D5 said...

bukannya pasal apa tu burung ah.. mun malar kejumpahan muka kamu dimiri. iatah kalinya bagi burung hornbill singgah datang kerumah.. nyahahah

impian murni said...

bahasa bunu tutong : manuk likap ngadan ne na