Blog Posts

Upcoming Events

Function Event Date
Belajar menguruskan jenazah Dec

Reminder


*barangsiapa yg ingin mengadakan Ratib Al-Attas di kediaman mereka boleh menghubungi chairman kita

easikad boleh didapati arah Hamizan, Hasbulhadi dan Amin. Pesanan khas buleh juga tekan pada gambar Card di Bawah... tQ

kepada ahli keluarga yg ingin meminjam buku tahlil dan rattib al attas dari committee cihm boleh menghubungi chairman kita atau vice chairman


Saturday, December 8, 2012

...sambungan: RUPA-RUPANYA ADA DALAM BAHASA TUTONG!!!

Catatan pada hari Khamis 15 haribulan November 2012 di bawah tajuk yang sama saya telah memuatkan lima patah perkataan BAHASA TUTONG (BT) yang dibunyikan seperti BAHASA MELAYU STANDARD (BMS) tetapi membawa makna yang berbeza.

Berikut ini saya kongsikan lagi beberapa kata.

BT       BMS       BMS       BT
buai     lama      buai      ayun
buas     tuang     buas      liaR
main     masin     main      seRuma 
makan    memberi   makan     mian
         makan
putih    pisang    putih     puti'

Berikut saya beri contoh ayat bagi kata makan sahaja, kerana maknanya dalam Bahasa Melayu Standard sedemikian rupa.
    
BT:Jayi kan makan a`al.
BMS: Saya akan/mahu memberi makan ayam.  
Bukan:Saya akan/mahu makan ayam.
 
BMS:Saya akan/mahu makan ayam.
BT: jayi kan mian a`al.

Sekian, jumpa lagi!